illustration
Blogitekstejä

Ajan hermolla, käyttäjää kuunnellen — seuraa designtrendejä käytettävyyttä unohtamatta

Kilpailun kärjessä pysyminen edellyttää nopeaa reagointia vallitsevien ilmiöiden ja suuntausten muutoksiin. Varsinkin visuaalisen suunnittelun viimeisimpiä virtauksia on kuitenkin syytä seurata maltillisesti, jotta palveluiden käytettävyys ei kärsi.

Kilpailun kärjessä pysyminen edellyttää nopeaa, mutta hallittua reagointia vallitsevien ilmiöiden ja suuntausten muutoksiin. Suurin osa kuluttajista ei tunne uusimpia designtrendejä, mutta osaa vaatia palvelulta hyvää käytettävyyttä ja raikasta ulkoasua. Varsinkin visuaalisen suunnittelun viimeisiä virtauksia on syytä seurata maltilla, koska yksikään asiakas ei enää sulata huonosti toimivaa käyttöliittymää, vaikka se olisi piilotettu kauniiseen ulkokuoreen. Trendikäs visuaalinen ilmekään ei pelasta huonosti käytettävää palvelua.

Seuraavassa on koottu yhteen tärkeimpiä vinkkejä siihen, kuinka saat poimittua designtrendeistä käyttöliittymään tai palveluun hyödyllisimmät osat käytettävyyttä unohtamatta.

Harkitse ennen kuin hyppäät. Palveluasi tai sovellustasi käyttävä asiakas voi olla kiintynyt nykyiseen ulkoasuun ja uuteen sopeutuminen voi olla vaikeaa. Muutokset käyttöliittymässä voivat tuntua jopa niin hankalilta, että asiakas päätyykin valitsemaan kilpailevan palvelun. Toisaalta tunkkaiseksi muuttuneen käyttöliittymän harkittu raikastaminen saattaa kallistaa vaakakupin sinun eduksesi. Pohdi siis tarkkaan, onko aika uudistua ja jos, niin millaisessa mittakaavassa.

Vältä päiväperhoja. Uusia designsuuntauksia syntyy ja kuolee jatkuvasti. Osa uutuuksista menee ohi nopeasti, kun taas toiset voivat pysyä pinnalla pitkäänkin. Jos erehdyt valitsemaan lyhytikäisen päiväperhotrendin, on käyttöliittymäsi taas pian päivityksen tarpeessa. Kannattaa pyrkiä valitsemaan visuaalinen ilme, joka kestää katsetta mahdollisimman pitkään. Trendien keston ennakointi on haastavaa ja vaatii syvällistä perehtymistä designiin.

Ohjaa katse olennaiseen. Hyvä käyttöliittymä edellyttää, että tärkeimmät elementit, sisällöt ja interaktiot nostetaan aina ulkoasun edelle. Käyttäjän katseen pitäisi ohjautua sinne, missä jotakin oleellista tapahtuu. Aluksi kannattaa siis kartoittaa, mitkä toiminnot ja sisällöt käyttöliittymässä kannattaa säilyttää ennallaan arvoisellaan paikalla ja mihin kohtaan muutoksia voidaan lähteä tekemään.

Älä pelkää tyhjää tilaa. Uudet designtrendit voivat vaatia asiakkaalta sulattelua ja uuden opettelua. Älä siis ota käyttöösi kaikkia vallitsevia virtauksia kerralla. Laaja kirjo erilaisia interaktioita, muotoja, värejä ja fontteja vie voiman tarkoin harkituilta painopisteiltä käyttöliittymässä. Myös grafiikkaa ja kuvia on aina syytä käyttää harkiten. Ulkoasun pitää myös hengittää, toisin sanoen elementtien väliin täytyy jättää myös tyhjää tilaa. Hyvä ohjenuora voisi olla: jos lisäät jotain, poista myös jotain.

Käyttöliittymän ulkoasulla ja käytettävyydellä on suora vaikutus yritysmielikuvan kehitykseen, joten niitä koskevat muutokset kannattaa hoitaa huolella. Ammattitaitoinen suunnittelija osaa löytää tasapainon visuaalisten trendien ja käytettävyyden välillä ja auttaa välttämään salakavalat karikot.

Esimerkki uusitusta ilmeestä

Vanha ilme

Vanha ilme.

Uusi ilme

Uusi ilme.

Käyttöliittymän ilmeen päivittämisen tämän päivän designia vastaavaksi voi tehdä pienissä erissä. Rakennetta on turha laittaa täysin uusiksi, jos sivun sisältö säilyy samana ja on toimiva.

Hyödyllisiä linkkejä:

Designtrendit 2017

Designtrendit 2016

Käyttöliittymän päivittämisestä

Kirjoittaja on käyttäjälähtöinen graafinen suunnittelija, joka seuraa innokkaasti designtrendejä.

Haluatko kuulla lisää tästä aiheesta? Jätä yhteystietosi niin olemme yhteydessä.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyn tietojeni tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.