illustration
Blogitekstejä

Mitä tekee Head of Project Management

Kun projekteja on laidasta laitaan ja asiakkaita pienistä suuriin, tarvitaan joku, joka pitää langat käsissään.

Olen 20 vuoden aikana toiminut useissa eri rooleissa IT-alalla. Aluksi koodaajana ja arkkitehtina, josta vähitellen siirryin yhä enemmän tiimien ja projektien vetohommiin. Olen työskennellyt sekä pienissä startupeissa että suurissa korporaatioissa. Projekteja ja hankkeita on ollut hyvin laajasti sulautetuista järjestelmistä ja mobiilialustojen kehityksestä aina laajojen kansainvälisten digitaalisten palveluiden kehittämiseen. ICT:n lisäksi myös monet muut toimialat ovat tulleet tutuksi terveydenhoidosta finanssialaan.

Nykyisin teen töitä nimikkeellä Head of Project Management. Korporaatiolta kalskahtavasta tittelistä huolimatta tekeminen on hyvin käytännönläheistä. Pyrin tässä lyhyesti avaamaan, mitä tämä homma käytännössä sisältää. 

 

Miksi tällainen rooli on olemassa?

Konsulttiliiketoiminnan lisäksi Bitfactor tekee yhä enemmän kokonaistoimitusprojekteja. Tällaisissa projekteissa kehitämme digitaalisia palveluita alusta loppuun eli konseptoinnista toteutuksen ja testauksen kautta aina ylläpitoon saakka.

Jotta projektien käynnistäminen ja läpivienti on systemaattista, tarvitaan tiettyjä toimintamalleja ja käytäntöjä, jotka ovat skaalattavissa erikokoisiin projekteihin. Näiden ketterien toimintamallien jatkuva kehittäminen on olennainen osa rooliani.

Tiivistettynä tärkeintä on varmistaa, että projekteilla on onnistumisen edellytykset ja tarvittava tuki, jos ongelmia ilmenee.

 

Mitä tehtäviini kuuluu?

Tärkeimpänä tehtävänäni on huolehtia siitä, että projektit onnistuvat. Tämä edellyttää sitä, että aikataulu, budjetti, työmäärät, riskit sekä resursointi ovat hallinnassa. Koska muutoksia ja yllätyksiä kuitenkin aina tulee matkan varrella, nopea reagointi ongelmiin ja avoin kommunikointi osapuolten välillä on tärkeää. Kun projektin sisältö lähtee rönsyilemään, autan palauttamaan fokuksen oikeisiin asioihin. 

Myynnin tuki on myös osa työnkuvaani. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että osallistun tarjousten tekoon ja omalta osaltani varmistan, että tarjoamme asiakkaillemme toteuttamiskelpoisia projekteja.

Tehtäviini kuuluu myös tietty koulutuksellinen näkökulma. Sekä projektitiimiä että asiakasyritystä voi olla tarve valmentaa, jos ketterä palvelukehitys ei ole ennestään tuttu toimintatapa. Digiprojekteissa onnistumisen edellyksiä sekä toimintatapaamme on kuvattu aikaisemmin blogissamme.

Jatkuva parantaminen ja oppiminen on olennaista ketterässä palvelukehityksessä. Yhdessä myynnin ja johdon kanssa tarkastelemme toimintatapojamme ja käytäntöjämme kriittisesti ja teemme tarvittavia muutoksia opitun perusteella. Tarkoitus ei ole kuitenkaan luoda byrokratiaa ja prosesseja niiden itsensä takia, vaan mahdollistaa lean ja ketterä toiminta. Projektien tavoite on arvon tuottaminen asiakkaille ja palveluiden käyttäjille, ei sokea prosessien noudattaminen.

 

Ihmiset ennen prosesseja

Parasta työssäni on huipputyyppien kanssa työskentely. Vaikka prosessit olisivat kuinka hiottuja, kaikki lähtee kuitenkin ammattitaitoisista ihmisistä. Ilman heitä ei millään projektilla ole onnistumisen edellytyksiä.

 

Etsimme nyt myös Helsinkiin omaa projektimestaria, lue lisää täältä!

Haluatko kuulla lisää tästä aiheesta? Jätä yhteystietosi niin olemme yhteydessä.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyn tietojeni tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.