illustration
Blogitekstejä

Palvelun tuotteistaminen tuo selkeyttä ostamiseen ja tehokkuutta liiketoimintaan

Palvelun tuotteistamisessa tavoitteena on paketoida palvelukokonaisuus asiakkaalle houkuttelevaksi ja helposti ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Sen lisäksi tuotteistamisella on monia muita liiketoimintaetuja.

Tuotteistettu palvelu on helpompi hahmottaa

Erityisesti asiantuntijapalvelut voivat olla asiakkaan näkökulmasta hankalia ostaa. Palvelukokonaisuuksia voi olla hankala ymmärtää, jos alan sanasto ei ole tuttua tai ostettavasta palvelusta ei ole aikaisempaa kokemusta. Tämä on erityisesti teknologia-alan haaste.

Tuotteistamisen tavoitteena on paketoida nämä hankalasti ymmärrettävät palvelut selkeäksi kokonaisuudeksi. Kun palvelulla on selkeät rajat, se on myös helpompi ostaa ja myydä.

Palvelun tuotteistaminen palvelee sekä asiakasta että palveluntarjoajaa. Kun yritykselle on selvää, mitä palveluihin sisältyy – tai ei sisälly – palvelua on myös helpompi markkinoida. Tuotteistaminen selkeyttää ja tehostaa myyntiprosessia, auttaa hinnoittelussa ja tekee palvelun tarjoamisesta suoraviivaisempaa.

Ostopäätös ja palveluiden vertailu helpottuvat

Palvelun tuotteistaminen tarjoaa liiketoiminnalle monenlaisia etuja. Pureudutaan aiheeseen ensin asiakkaan näkökulmasta.

Sen lisäksi, että palveluiden hahmottaminen voi olla vaikeaa esimerkiksi toimialasanaston vuoksi, voi palvelun arvon ymmärtäminen olla hankalaa. Olemme aikaisemmin kirjoittaneet blogissamme siitä, mistä tuotteen tai palvelun arvo muodostuu. Yksi olennainen osa arvon muodostumisessa on asiakkaan kokemus palvelun tuomasta hyödystä tai edusta. Jos asiakas ei ymmärrä palvelun tai tuotteen arvoa, hän ei ole valmis maksamaan siitä.

Tuotteistaminen auttaa yritystä sanoittamaan palvelun tuomaa arvoa. Se ikään kuin pakottaa yritystä miettimään palvelun kilpailuetuja ja lupausta. Myös hinnoittelu on helpompaa, kun palvelun sisältö ja arvo on sanoitettu ja kokonaisuudelle on selkeät raamit. Asiakkaalle tämä kaikki tarkoittaa sitä, että palveluiden vertailu eri palveluntarjoajien välillä helpottuu.

Myyntiprosessi suoraviivaistuu

Tuotteistaminen voi jo itsessään olla yritykselle kilpailuetu. Asiakas ostaa todennäköisemmin tuotteen tai palvelun, jonka arvo ja hyöty ovat selkeitä, kuin tuotteen, jonka sisältöä hän ei ymmärrä tai pidä uskottavana.

Kumpaa myyjää sinä pitäisit uskottavampana? Ensimmäinen lupaa sinulle, että kaikki toiveesi ovat toteutettavissa ja kaikki ideat tehtävissä. Toinen puolestaan esittelee sinulle selkeästi jäsennellyn ratkaisun ja mallin, jolla selättää esimerkiksi jokin liiketoiminnan haaste tai muu rajattu ongelma.

Asiantuntijaorganisaatioissa myyjien työ helpottuu ja tehostuu merkittävästi tuotteistamisen seurauksena. Myyjä voi käyttää nyt enemmän aikaa ja energiaa asiakkaan kuunteluun ja ymmärtämiseen, kun aikaa vapautuu monimutkaisesta tarjouslaskennasta tai yhteistyöehdotuksen valmistelusta. Asiakaskuuntelun ansiosta myyjä voi keskittyä lisäarvon tuottamiseen, mikä parantaa liiketoiminnan lukuja ja asiakastyytyväisyyttä.

Tuotetun palvelun laatu ja prosessit kehittyvät

Parhaimmillaan tuotteistettu palvelu voi tarjota yritykselle uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Kun koko liiketoimintaprosessi markkinoinnista myyntiin ja toimitukseen on pitkälle hiottu ja konseptoitu, palvelu voidaan myydä esimerkiksi franchise-mallina eteenpäin. Suomessa on lukuisia esimerkkejä yrityksistä, jotka ovat kehittäneet omia digitaalisia palveluitaan, ja lopulta alkaneet myymään sitä myös tuotteena. Tutustu esimerkiksi Paulus-sovelluksen syntytarinaan.

Miten tuotteistaminen muuttaa liiketoimintaa?

  • Aikaa säästyy monissa eri vaiheissa. Markkinointi on selkeämpää, myynti tehostuu ja palvelun tuottamiselle on raamit. Toiminnasta tulee kokonaisuudessaan jouhevampaa.
  • Selkeä ja helposti ymmärrettävä palvelu erottaa toimijan positiivisesti kilpailijoistaan.
  • Tuotteistettua palvelua on helpompi mitata, mikä sekin parantaa asiakkaan kokemaa laatua. Kun asiakkaalle tehty palvelulupaus voidaan osoittaa toteen, asiakastyytyväisyys kasvaa, ja yritys saa todennäköisemmin uuden suosittelijan.
  • Myös työn ohjaaminen helpottuu mittaamisen kautta. Erityisesti asiantuntijapalveluissa on tärkeää, että myös tekijälle on kirkastettu projektin tavoitteet ja raamit. Mittarit ohjaavat tekijää ja yhteiset tavoitteet parantavat kommunikaatiota, mikä näkyy myös asiakaskokemuksessa.
  • Tuotteistamalla voidaan minimoida liiketoiminnan riskejä. Kun palvelukokonaisuus on selkeä myyjälle, hän ei mene lupaamaan asiakkaalle esimerkiksi yrityksen ydinosaamisen ulkopuolelle ulottuvaa kokonaisuutta tai liian tiukkaa toteutusaikataulua.
  • Palvelua tuotetaan asiantuntijoiden toimesta aina samalla tavalla. Näin organisaation asiantuntijaresrusseja voidaan skaalata joustavammin, kun toimintamallit ovat kaikilla samat.
  • Palvelumalli skaalautuu ja yritys voi tuottaa eri palveluita aina saman prosessin mukaisesti.
  • Energiaa säästyy rutiinien avulla, jolloin aikaa jää liiketoiminnan kehittämiselle. Asiakaspalvelijat voivat olla aloitteellisempia ja liiketoimintaa voidaan kehittää proaktiivisesti.

Tuotteistaminen asettaa palvelulle raamit, mutta ei tee toiminnasta kankeaa tai jäykkää. Parhaimmillaan selkeiden palvelumallien ansiosta liiketoiminnan kehittämiselle vapautuu enemmän aikaa.

Onnistu näillä askeleilla

Palveluiden tuotteistaminen mukailee perinteisiä designin menetelmiä. Tuplatimantti kuvaa tuotteistamisen prosessia hyvin. Olennaisinta onkin, että tuotteistamista lähestytään designajattelun mukaisesti aina asiakkaan näkökulmasta. Hyvä tuotteistettu palvelu ratkaisee aina jonkin asiakkaan konkreettisen haasteen tai ongelman.

Tutustu designmenetelmiin lukemalla aikaisempi blogimme: Askeleet onnistuneeseen palvelumuotoiluun

Aloita tutkimalla kohderyhmää ja liiketoimintaympäristöä

  • Mitä markkinassa tapahtuu?
  • Miten asiakkaiden tarpeet ovat muuttuneet tai ovat muuttumassa?
  • Miten palvelu kehittyy ajassa esimerkiksi teknologian näkökulmasta?

Osallista asiakkaat ja sidosryhmät

  • Millaisista osista palvelu koostuu asiakkaan näkökulmasta?
  • Mitä prosesseissa tulee huomioida, jotta palvelu voidaan tuottaa parhaalla mahdollisella tavalla?
  • Miten muut sidosryhmät vaikuttavat palvelukokemukseen, ja miten ne tulee huomioida tuotteistuksessa?

Rakenna kilpailuetua designin avulla

Palvelun tuotteistaminen tähtää kokonaisvaltaisen asiakaskokemuksen parantamiseen kaikissa brändin ja asiakkaan kohtaamispisteissä. Designmenetelmillä varmistetaan, että asiakaskokemus on yrityksen kaiken toiminnan keskiössä. Tällä on tutkitusti merkittävä vaikutus myös liiketoiminnan lukuihin. Lataa maksuton asiantuntijaoppaamme Design osana kilpailuedun rakentamista ja lue aiheesta lisää.

Haluatko kuulla lisää tästä aiheesta? Jätä yhteystietosi niin olemme yhteydessä.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyn tietojeni tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.