Blogitekstejä

Blade Runnerin jalanjäljillä — ENCEn uusi ilme syntyi yhteistyössä Bitfactorin kanssa

Bitfactor ja ENCE yhdistivät voimansa ENCEn palveluiden evoluutiossa vaikuttavin tuloksin. Suomen johtava e-urheiluorganisaatio halusi ottaa harppauksia kohti entistäkin parempaa fanikokemusta. Ammattilaistemme käsittelyssä ENCEn brändi ja nettisivut syntyivät uudelleen, ja tulokset on huomattu ympäri maailman.

Miten uusi brändi-ilme ja verkkosivut sitten luotiin? Vaikuttavan ulkokuoren taakse kätkeytyy syväluotaavaa taustatyötä sekä pilkuntarkkaa designia ja toteutusta. 

Inspiraationa elokuvamaailma

Alusta asti oli selvää, että projekti ei rajoitu pelkästään pieniin ulkoasun parannuksiin ja nettisivuihin, vaan kyseessä on kokonaisvaltaisempi brändiuudistus. Haluamme uudistuksen viestivän sitä rohkeutta, edelläkävijyyttä, ennakkoluulottomuutta ja vahvaa näkemystä, jota ENCEn pelaajista ja taustajoukoista löytyy. Tavoitteena on tarjota faneille laadukasta, näyttävää ja elämyksellistä sisältöä, joka nostattaa yhteisön ENCE-henkeä entisestään. Brändi-ilmeen ja verkkosivujen uudistaminen on matkan ensimmäinen askel.

Lähdimme kohti näitä tavoitteita ottamalla aluksi selvää niin ENCEn kuin heidän faniensakin mieltymyksistä ja toiveista. Perehdyimme syvällisesti fanien tarpeisiin työpajoissa ja haastatteluissa, joista saimme suuntaviivat sille, millä tavalla brändiä ja verkkosivuja olisi syytä uudistaa. ENCEn näkemys värimaailmasta ja tavoitellusta tunnelmasta oli selvä: Blade Runnerin kaltainen dystopia. Fanit ovat enimmäkseen melko nuoria ja tottuneet erittäin visuaaliseen digitaaliseen maailmaan, joten esimerkiksi kyseiselle elokuvalle tyypillisiä suuria kontrasteja ei tarvinnut kaihtaa.  

Osana pohjatyötä katsoimme läpi Blade Runner -elokuvat ja lähdimme pohtimaan ENCEn uutta ilmettä eri kanteilta. Millaiset värit, kuvitukset, fontit ja muut ratkaisut viestivät ENCEn syvintä olemusta ja haluttua tunnelmaa? Mielestämme Blade Runner -tyylinen visuaalinen maailma ilmentää hyvin myös ENCEn ydintä: sen edelläkävijyyttä ja rohkeutta. Halusimme luoda elokuvien tyylin pohjalta uudenlaisen, ENCEn näköisen kokonaisuuden, jossa säilyisi yhteys myös alkuperäiseen ilmeeseen. 

Niinpä ENCEn uuteen värimaailmaan tuotiin lisää sävyjä, kontrasteja ja näyttävyyttä Blade Runner -hengessä. Elokuvien visuaalisissa maisemissa suuressa osassa ovat esimerkiksi erilaiset ilmassa leijuvat elementit, kuten kulkuneuvot ja hologrammit. Niinpä suunnittelimme myös ENCEn nettisivuille kelluvia elementtejä sekä mustan ja tummansinisen vastapainoksi kirkkaita valkoisen, oranssin, sinisen, turkoosin ja keltaisen sävyjä. Ilmeeseen tuotiin kontrastia myös suurikokoisilla fonteilla, jotka terävöittävät ja selkeyttävät kokonaisuutta. Sujuva ja saumattomasti toimiva tekninen toteutus tukee haluttua futuristista tunnelmaa ja käyttökokemusta. 

Myös ENCEn logoa katsottiin uusin silmin. Logosta haluttiin sellainen, jonka ENCE-fanit yhä välittömästi tunnistavat ja kokevat omakseen. Kreikkalaisen mytologian soturihahmo Enkelados haluttiin säilyttää, mutta värejä ja muotoja yksinkertaistettiin. Näin logo toimii paremmin myös pienemmässä koossa.

Väreiltään ja muodoiltaan uudistettu Enkelados-logo ja aukikirjoitettu logo.
About us - ja matches-näkymät.

Peli jatkuu

Dystooppista tunnelmaa lisäävä koronatilanne ei hidastanut yhteistyötämme ENCEn kanssa. Uudistukset ovat saaneet erinomaista palautetta faneilta, ja myös media on huomannut muutokset. Lopputulos on vaikuttava maailmanluokan kokonaisuus, joka kuvastaa sitä, mitä ENCE on tänä päivänä. Käyttäjiltä kerätään jatkuvasti palautetta ja sivustoa kehitetään palautteen pohjalta eteenpäin. ENCEn uskollinen faniyhteisö on ja tulee jatkossakin olemaan kaiken suunnittelun keskipisteessä.

Käy katsomassa uutta sivustoa ja anna palautetta.

Haluatko tietää enemmän yhteistyöstämme? 

Ota yhteyttä:

Bitfactor

Kimmo Heikkilä
SVP, Marketing & Sales
+358 50 482 1558
[email protected]

ENCE

Joona Leppänen
Marketing Director
+358 40 708 8662
[email protected]