illustration
Blogitekstejä

Vauhtia logistiikka-alalle palvelumuotoilun ja datan avulla

Suomessa logistiikan ala on äärimmäisen kilpailtu. Perinteisen alan toimijat voivat kuitenkin erottautua tiukan kilpailun markkinassa asiakaslähtöisyydellään. Palvelumuotoilun keinoin voitte tunnistaa toimintanne kehitystarpeet sekä uudet liiketoiminnan mahdollisuudet.

Vanhentuneet järjestelmät toimivat usein jarruna

Useilla perinteisillä toimialoilla vanhentuneet järjestelmät ovat operatiivisen toiminnan pullonkaulana. Ne ovat usein käyttäjälleen monimutkaisia ja toiminnallisuuksiltaan vanhentuneita. Liian usein työ joudutaan muotoilemaan näiden järjestelmien ympärille sen sijaan, että järjestelmät auttaisivat aidosti käyttäjäänsä.

Näin digipalvelut tukevat parhaimmillaan liiketoimintaasi

  • Analytiikan avulla voit havainnoida toimintaympäristöä ja asiakkaiden käyttäytymistä, tiedon pohjalta voit kehittää liiketoimintaasi asiakaslähtöisesti.
  • Liiketoiminnasta ja käyttäjätarpeista käsin suunnitellut palvelut tehostavat ydinprosesseja ja automatisoivat rutiininomaisia tehtäviä.
  • Automatisointi parantaa työn laatua ja minimoi inhimillisiä virheitä. Lopputulema näkyy niin työ- kuin asiakastyytyväisyytenä.

Ovatko designin ja analytiikan tuomat liiketoimintamahdollisuudet tuttuja? Lue lisää logistiikka-alalle suunnatusta oppaastamme.

Esimerkiksi Herman Anderssonilla oli käytössään juuri tällaisia vanhoja järjestelmiä. Ne eivät vastanneet enää sataman ahtaajien ja työnjohtajien tarpeisiin. Työkalut olivat kuitenkin toiminnan kannalta kriittisiä, eli järjestelmän rikkoutuminen aiheuttaisi pullonkauloja työlle.

Loppukäyttäjän ymmärtäminen saa pyörät pyörimään

Onnistuneen kehitysprojektin keskiössä ei koskaan ole itse työkalu. Parhaimpaan lopputulokseen päästään loppukäyttäjää kuuntelemalla. Esimerkiksi Herman Anderssonin tapauksessa pelkän järjestelmäpäivityksen sijaan oli liiketoiminnalle kannattavampaa pureutua laajemmin satamatyön prosesseihin ja varmistaa, että työtä tehdään järkevästi ja kannattavasti eri prosessin vaiheissa. Syvällisen ymmärryksen pohjalta lopulta myös järjestelmäpäivitys oli helpompi suunnitella ja toteuttaa.

Loppukäyttäjäymmärryksen lisäksi ideoiden nopea testaaminen on sisäänkirjoitettu osa design-työtä. Käyttäjää ei saisi unohtaa missään projektin vaiheessa. Yksi tärkein syy Herman Anderssonin järjestelmäpäivityksen menestykseen olikin työntekijöiden sitouttaminen kehitystyöhön sen kaikissa vaiheissa.

  • Osallistamalla varmistetaan, että loppukäyttäjän tarpeet tulevat kuulluksi.
  • Testausvaihe paljastaa myös sanoittamattomia tai aikaisemmin tunnistamattomia tarpeita, kun loppukäyttäjä pääsee antamaan palautetta prototyypistä.
  • Osallistaminen on omiaan ehkäisemään muutosvastarintaa.

Lue aikaisemmasta blogistamme, miten voit välttää digihankkeen sudenkuopat.

Ota logistiikan murros haltuun

Miten tunnistaa uudet liiketoiminnan mahdollisuudet? Millaisia ratkaisuja logistiikka-ala voi omaksua muilta toimialoilta? Lataa asiantuntijoidemme kirjoittama opas ja lue lisää erityisesti designin ja analytiikan tuomista mahdollisuuksista. Avaamme aihetta konkreettisten case-esimerkkien kautta.

Oppaassa pureudumme muun muassa näihin teemoihin

  • Ennakoivan huollon tärkeimmät edut
  • Toimitusketjun hallinta ja kuljetusten seuranta
  • Sensoriteknologian tuomat liiketoimintamahdollisuudet
  • Käyttäjälähtöiset digipalvelut operatiivisen toiminnan tukena

Haluatko kuulla lisää tästä aiheesta? Jätä yhteystietosi niin olemme yhteydessä.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyn tietojeni tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.