Hanna Huusko
18.04.2018 · Hanna Huusko

Salesvation 2018

Oulussa kokoonnuttiin innostumaan ja inspiroitumaan jo viidettä kertaa Salesvationin merkeissä.

Viime perjantaina Oulussa kokonnuttiin innostumaan ja inspiroitumaan jo viidettä kertaa järjestetyn Salesvationin merkeissä. Salesvation on myyynnin sparrauksen tapahtuma, joka kuvaa itseään “hurmokselliseksi myynnin herätysliikkeeksi”. Onneksi perjantai 13. päivä ei langettanut epäonnea viidennen Salesvation-tapahtuman ylle – päinvastoin järjestelyt sujuivat hyvin ja tapahtuma oli oikein onnistunut.

Päivän avasi sisu-tutkija ja positiivisen psykologian asiantuntija Emilia Lahti. Lahti on juossut Uuden-Seelannin halki huimat 2400 km 50 päivässä osana Sisu not Silence -kampanjaansa. Hänen sanomansa oli yksinkertainen ja ennen kaikkea rohkaiseva: aina kannattaa yrittää ja usein sitä, missä on suurempi todennäköisyys epäonnistua. Ensisijaisesta päämäärästä voikin tulla toissijainen, kun matkalta löytääkin jotain alkuperäistä tavoitetta paljon tärkeämpää.

Seuraava inspiroiva puhuja oli olympiavoittaja ja suomalaisen sisun perikuva Sami Jauhojärvi. Siinä missä Lahti korosti itsensä kuuntelua ja lempeyttä omaa itseään ja kehoaan kohtaan, Jauhojärvi puhui siitä mitä voittaminen rankimmillaan on. Kun haluaa saavuttaa jotain, itsekkyys ja sitoutuminen sekä lähipiirin sitouttaminen ovat välttämättömiä. Esimerkki lähipiirin äärimmäisestä sitoutumisesta on se, kuinka ennen olympiakisoja Jauhojärven perhe minimoi flunssatartuntojen riskiä eristäytymällä kolmeksi kuukaudeksi ystäväperheistään ja kavereistaan, joiden lapset olivat päivähoidossa.

Jauhojärven puheesta omaan elämään voisi omaksua sen, että voittaminen on oikeastaan mielentila. Menestyjä ajattelee sitä, mitä haluaa saavuttaa. Häviäjä vastaavasti ajattelee sitä, mitä pelkää tapahtuvan. Jauhojärven esimerkki osoittaa, että omista tavoitteistaan kannattaa puhua rohkeasti ääneen. Jauhojärvi oli kauden ensimmäisissä arvokisoissa todennut ääneen, että tänään hän on palkintopallilla. Tähän oli ivallinen sivullinen huomauttanut, että ei löydy maailmasta niin leveää palkintopallia, että Jauhojärvi sinne mahtuisi. Omaan päätökseensä uskoen ja ikävästä kommentista sisuuntuneena Jauhojärvi hiihti loistavasti ja oli lopulta kolmas. Muiden epäilyt ja kommentit kannattaa kääntää voimavaraksi.

Kolmas päivän keynote-puhujista oli Suomen koripallomaajoukkueen päävalmentaja Henrik Dettmann. Koripallon lajihistoria ja filosofia tulivat puheessa mielenkiintoisesti esille. Yhdysvaltalainen liikunnanopettaja James Naismith kehitti koripallon aikoinaan sillä ajatuksella, että peli itsessään edistäisi pelaajien moraalista kehitystä. Koripalloon kuuluu vahva vastuunoton kulttuuri: pelaajat ottavat itse vastuuta pelistään, esimerkiksi nostamalla käden pystyyn virheen merkiksi. Lisäksi peli etenee ilman hierarkiaa. Se pelaaja, jolla on pallo, johtaa peliä. Muut pelaajat tukevat pallonhaltijaa. Dettmann kannusti soveltamaan koripallon filosofiaa yrityselämässä: se kenellä on pallo, ottaa vastuun tekemisestä sen kummemmin kyselemättä tai kyseenalaistamatta omia kykyjään tai valtuuksiaan. Tällainen periaate nopeuttaisi varmasti monen asian etenemistä yrityksissä.

Tiiviin iltapäivän päätti Suomen suorasanaisin myyntimies Jethro Rostedt. Vauhdikkaan tarinankerronnan lomassa Rostedt paljasti Salesvation-tapahtuman hengessä yksinkertaisen myyntireseptinsä: tunne myytävä tuote, ole empaattinen ja pysy tarkkaavaisena. Rostedtin sanoin “myynti on lopulta hyvin yksinkertaista, se on asiakkaan johdattelemista haluttuun suuntaa, ilman väkivaltaa”. Eittämättä Rostedt osaa myydä ja on myyntityöllään menestynyt. Hänen mukaansa menestyksen taustalla eivät kuitenkaan ole muita suuremmat myyjän lahjat. Sen sijaan hän tekee samoja asioita kuin muutkin, mutta vain muutaman tunnin kauemmin päivässä.

Salesvationin tämänvuotiset teemat, sisu, tiimi ja voittamisen kulttuuri, kantoivat hyvin koko päivän. Menestystarinoiden takaa löytyy aina sisua ja hyvä tiimi. Myös oikeanlainen kulttuuri ja kannustava ympäristö ovat tärkeitä yksilöiden menestyksen kannalta. Tapahtuman jälkeen mieleen jäi ajatus siitä, että myyminen tai mikään muukaan elämässä ei ole rakettitiedettä (paitsi rakettitiede). Sen kun tekee vain!

Viimeisimmät blogikirjoitukset