illustration
Blogitekstejä

Hack Your Job 2.0

Bitfactorin hackathonissa ideoitiin omaa työtä helpottavia ratkaisuja.

Joukko bitfactorilaisia kokoontui lokakuisena lauantaina toista kertaa järjestettyyn Hack Your Job -tapahtumaan. Tunnelma oli odottava ja innostunut. Viime kerran tavoin päivään tulisi mahtumaan paljon onnistumisia ja odottamattomia käänteitä, sekä tietenkin kilpajuoksu aikaa vastaan. Tuttuun tapaan tarkoituksena oli kehittää ja demota omaa työtä helpottava ratkaisu kymmenessä tunnissa. Tällä kertaa aihealueina olivat konenäkö ja tekoäly sekä Bitfactorin läpinäkyvyyden parantaminen.

Tiimien muodostamisen jälkeen gongi soi. Valkotauluille hahmottui ideoita laidasta laitaan vain parhaiden päästessä jatkojalostukseen. Päivä vierähti yllättävän nopeasti ja pian olikin aika esitellä demot sekä kruunata voittajat. Mitä 10 tunnissa sitten ehti saada aikaan? Tässä tiivistelmä päivän töistä!

Toimistolemmikki 

Tiimin tavoitteena oli rakentaa allergiaystävällinen toimistolemmikki, kävelevä ja bitfactorilaisia huomioiva robotti. Ideana oli saada lemmikkirobotti tunnistamaan työkavereiden kasvoja ja reagoimaan henkilöön tunnistuksen perusteella. 

Toteutuksessa käytettiin ennalta tulostettua robotin runkoa, jossa oli 4 jalkaa ja 8 servomoottoria. Lemmikin silmiksi rakennettiin kasvojentunnistus videosta Raspberry Pi 3:een. Tekoälyosuus toteutettiin OpenCV-kirjastolla. Sitä ajettiin Raspberry Pi 3 B:llä, johon oli liitetty kameramoduuli. Robotin oli tarkoitus toimia myös Raspberry Pi:n kautta. Tiimi kohtasi toteutuksessa muutamia haasteita.

“Aluksi meillä oli Raspberryn pienin, virtapihein ja varmasti tehottominkin versio. Totesimme, että se ei ole riittävä tekoälyn pyörittämiseen”, tiimi kertoo. “Raspberry 3 B ei kuitenkaan mahtunut robotin sisään, joten meidän täytyi vähän soveltaa ja toteuttaa homma toistaiseksi kahtena erillisenä komponenttina. Nämä voitaisiin myöhemmin muokata yhtenäiseksi toimistossa vaeltavaksi robotiksi.”

Tiimi sai lemmikin tunnistamaan muutaman henkilön ja soittamaan reaktiona sopivia äänitteitä. Myös tuntemattomille henkilöille robotti osasi ehdottaa tutustumista. Lopulta tiimi sai robotin liikkumaan vaihdettuaan sen sisällä olleen Raspberry Pi Zeron Arduinoksi, jossa oli ESP8266 WiFi-piiri. Tällä tavoin he pystyivät ohjaamaan robottia langattomasti, vaikka robotin vaatimaa akkua ei myöskään saatu mahtumaan sen sisälle.

Tavoitteena oli johdottomuus ja yhteen jaloilla liikkuvaan otukseen kerätty elektroniikka, mutta kaikista johdoista ei vielä tässä ajassa päästy eroon ja ikävä kyllä jalat eivät jaksaneet kannatella päätä. Robotti saatiin kuitenkin pääpiirteittäin toimimaan ja projekti onnistuneesti maaliin, vaikka tiimillä ei ollut aikaisempaa kokemusta kasvojentunnistuksen toteuttamisesta. Projektissa tärkeintä tiimille olikin uusien teknologioiden kokeileminen. 

DERP Service Pack 1.0 – Megaton Fall Edition

Tuntikirjausjärjestelmä Derpiä ahkerasti käyttäneenä tiimin jäsenet olivat kaivanneet pieniä parannuksia helpottamaan sen päivittäistä käyttöä ja edistämään läpinäkyvyyttä. Parannusehdotuksia ideoitiinkin nopeasti yli kymmenen. Listaa alettiin ominaisuuksiensa takia kutsua suussa soljuvalla lempinimellä: DERP Service Pack 1.0 – Megaton Fall Edition. 

Tiimi kehitteli ideoistaan toteutettavaksi paketin, jolla saataisiin tuntikirjausta jouhevammaksi. Lisäksi tarkoituksena oli levittää ihmisille tietoa siitä, missä projektissa kukin on. Pakettiin päätyi hyödyllisyyden ja toteutuksen helppouden perusteella neljä ominaisuutta. Nämä jaettiin ryhmän jäsenten kesken toteutettavaksi kunkin taitojen ja kiinnostuksen kohteiden perusteella.

Homma lähti käyntiin vauhdikkaasti ja ensimmäinen tuntikirjauksen parannus saatiinkin valmiiksi alle tunnissa. Läpinäkyvyyttä kehiteltiin näkymillä, joista saatiin kaikille Derpin käyttäjille tietoa tällä hetkellä käynnissä olevista projekteista. Tämä kokonaisuus osoittautui selkeästi eniten työtä vaativaksi, mutta tiimi sai senkin kunniakkaasti viimeisteltyä.

“Meille jäi tosi hyvä fiilis päivästä. Pääsimme työskentelemään sellaisella kokoonpanolla, jolla ei normaalisti tule hommia tehtyä. Päivittäisten asioiden helpottaminen ja parantaminen toi suurta iloa etenkin, kun parannukset saadaan vielä nopeasti käyttöön”, kertoo tiimi.

Kilpailijat työn touhussa.

Myyntibotti

Team Botkiaivot lähti puolestaan tutkimaan, miten myyntiin ja projektien resurssitarpeisiin saataisiin lisää läpinäkyvyyttä. Ajatuksena oli tuoda henkilöstölle tietoa alkamassa olevista projekteista ja niihin tarvittavista osaajista. Pienellä vaivalla tiimi sai myös myynnille tietoa siitä, ketkä ovat kiinnostuneita mistäkin projektista. 

Tarkoituksena oli siis saada Slackin ja CRM-järjestelmä Pipedriven välille kaksisuuntainen yhteys. Aina kun projekti etenisi Pipedrivessä siihen vaiheeseen, että tiimin kasaaminen on ajankohtaista, projekti siirtyy Pipedrivesta Slackin myyntibotti-kanavalle. Projektista kiinnostuneet voisivat reagoida viestiin, jolloin heidän tietonsa siirtyisivät myyjien nähtäville Pipedriveen.  

Tekninen toteutus tehtiin Zapier-automaatiotyökalulla, joka on käytössä monessa muussakin yksinkertaisessa automaatiossa Bitfactorilla. Zapierin zapeilla Slack ja Pipedrive saatiin nopeasti keskustelemaan keskenään. Vaihtoehdoksi harkittiin myös n8n-kirjastoa, joka on Zapierin kaltainen automaatioalusta ja jolla teknisen toteutuksen saisi paremmin vastaamaan tarpeita. Tiimillä ei kuitenkaan ollut siitä aikaisempaa kokemusta, joten aikataulupaineiden vuoksi automaatio toteutettiin Zapierilla.

Yleisten integraatioiden tekeminen Zapierilla oli helppoa ja nopeaa, mutta erikoisempiin kehitysideoihin ei löytynyt valmiita integraatioita. Tiimin mielestä integraatio voitaisiin tulevaisuudessa vaihtaa Zapierista itse kustomoituun ratkaisuun. Näin Slackin ja Pipedriven rajapintojen mahdollisuudet saataisiin kunnolla käyttöön, ja vain mielikuvitus olisi rajana ominaisuuksien suhteen. 

Botkiaivot nousivat yleisöäänestyksellä hackathonin voittajatiimiksi, mutta heidän mielestään päivässä parasta oli kuitenkin yhdessäolo.

“On mahtava nähdä, miten moni haluaa kehittää Bifaa eteenpäin myös vapaa-aikana. Lisäksi useammassa tiimissä oli keskenään eri projekteissa olevia ihmisiä. Se on loistava tapa nähdä muiden työskentelytapoja ja tutustua työkavereihin paremmin”, tiimi kommentoi.

Hackathonin voittajatiimi

Project x-ray 1.0

Tiimi lähti rakentamaan tuntikirjausjärjestelmä Derpiin uutta ominaisuutta, josta työntekijät voisivat nähdä Bitfactorin käynnissä olevat projektit. Läpinäkyvyyttä tällainen kokonaisuus edistäisi muutamalta eri kannalta. Tiimin mielestä olisi esimerkiksi mielenkiintoista tietää, millaisia projekteja on milloinkin käynnissä. “Kun kaikki tämä tieto on kuitenkin olemassa, miksipä emme voisi tarjota sitä helpommin bitfactorilaisten saataville”, tiimi toteaa.

Toteutuksessa hyödynnettiin Derpin olemassa olevia ominaisuuksia, kuten admin-puolen projektinäkymää ja betassa olevaa CV:n rakennustyökalua. Lopputuloksessa jokaisesta projektista löytyy projektin kuvaus, henkilöt ja heidän roolinsa, sijaintinsa (Oulu tai Helsinki) sekä yhteystiedot. Lisäksi henkilölistauksesta pääsee katselemaan jokaisen CV:tä, jotta tarpeen tullen löytyisi oikea tyyppi ongelmien ratkaisuun. Tiimi sai kasaan hiotun kokonaisuuden, vaikka aikaa olikin vähän.

”Oli kiva keksiä erilaisia ideoita läpinäkyvyyden parantamiseen. Jokaisella on kuitenkin näihin asioihin oma ainutlaatuinen näkökulmansa. Vaikka kaikkia ideoita ei voi lyhyessä ajassa toteuttaa, niin nyt meillä on ainakin parempi näkemys siitä, mihin suuntaan haluaisimme Derpiä kehitettävän ja minkälaista dataa meillä on siellä tarjolla. Lisäksi välillä on virkistävää, kun idea pitää saada pääkopasta PoC-tasolle hyvin lyhyessä ajassa. Ei jää aikaa murehtia pikkuasioita, kun koodaa kelloa vastaan!”

 

Kaiken kaikkiaan Bitfactorin toinen Hack Your Job -tapahtuma oli onnistunut. Tiimit saivat aikaan hyviä ja hyödyllisiä ideoita sekä vaikuttavia demoja. Monet ideoista otetaankin käyttöön saman tien. Kiitokset kaikille osallistujille!

Haluatko kuulla lisää tästä aiheesta? Jätä yhteystietosi niin olemme yhteydessä.

Lähettämällä lomakkeen hyväksyn tietojeni tallentamisen ja käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.