Mikko Repka
03.12.2019 · Mikko Repka

Kun MaaS on hanki ja järvet jäässä

MaaSin ympärillä kuhisee, mutta yhteiset liikennesäännöt ovat vasta tekeillä. Yhden ratkaisun alan hajanaisuuteen tarjoaa Meejo.

Mobility-as-a-service (MaaS) eli liikkuminen palveluna on yksi kuumimmista viime aikojen kehityskohteista. Yhdelle se tarkoittaa mobiilisovelluksella tehtävää koko matkaketjun kattavaa lipun ostamista, toiselle yhteiskäyttöautoiluun siirtymistä ja kolmannelle kadulla viilettävää sähköpotkulautailijaa.

Kun tutkii MaaS:in ympärillä tapahtuvaa kehitystoimintaa, huomaa nopeasti, että iso osa tekemisestä on keskittynyt erilaisiin alueellisiin tai kansallisiin hankkeisiin. Syynä tähän voi olla se, että useimmissa tapauksissa kehitystoiminta on kallista ja suhteellisen hidasta. Lisäksi kehitystoimintaan liittyy monesti lukuisia sidosryhmiä, jotka on hyvä saada mukaan, jotta hanke onnistuu.

Hankemaailmassa on paljon selvitettäviä asioita, jotka saattavat tulla yllätyksenä enimmäkseen yksityisellä sektorilla toimiville yrityksille. Mistä saada tietoa tulevista hankkeista? Miten niihin hankkeisiin haetaan ja millainen byrokraattinen painajainen prosessi on? Miten kilpailutus toimii? Milloin asiat selviävät? Milloin oikein päästään tekemään itse projektia?!

Käytännössä olen huomannut, että tiettyyn liiketoiminta-alueeseen perehtyminen ei tapahdu nopeasti, eikä varsinkaan yksin toimistolla nököttämällä. Google-haut ovat erittäin tehokkaita löytämään menossa olevia ja loppuneita hankkeita. Niiden avulla saa hyvin vinkkiä siitä, keiltä voisi kysellä lisää. Ongelmana on, että useimmiten tietoa löytyy jo menossa olevista hankkeista, joihin mukaan pääseminen on käytännössä mahdotonta.

Ratkaisuna on verkostoituminen. MaaS-kentässä Suomen suurimpana tiedonlähteenä ja verkostokeskittymänä toimii ITS Finland, jonka jäsen myös Bitfactor on. ITS Finland kasaa yhteen käytännössä kaikki Suomen kovimmat MaaS-tekijät. Meillä oli ilo ja kunnia päästä esittelemään tekemistämme heidän syysseminaariinsa marraskuussa. Aiheesta lisää erillisessä blogipostauksessa.

 

Meejo tasoittaa tietä

MaaS-kentän hankemaailmaa ihmetellessä huomaa nopeasti, että mitään tiettyä vakiintunutta kehitysalustaa ei tunnu löytyvän. Useimmiten hankkeissa joudutaan aloittamaan tyhjältä pöydältä: rakennetaanko itse oma ratkaisu, vai löytyisikö kenties kotimaasta tai ulkomailta jotain, mitä hyödyntää? Suomi on liian pieni maa keskinäiselle tappelulle, joten MaaS-alustojenkin suhteen toivoisi, että pystyisimme luomaan kotimaisia ekosysteemejä, joiden päälle erilaiset hankkeet voisivat rakentaa palvelunsa. Palvelun, joka eläisi yli pilotointivaiheen ja jäisi ihan oikeasti asiakkaiden käyttöön.

Tästä innostuneena olemme aloittaneet selvityksen, voisiko Savonlinjan kanssa tekemäämme uunituoretta Meejo-palvelua käyttää alustana MaaS-hankkeissa. Meejo tarjoaa valmiin alustan, työkalut reittien hallintaan, automaattisen raportoinnin eri sidosryhmien tarpeisiin sekä hankkeen päätyttyä jaetun ylläpito- ja kehitysvastuun. Tämän ansiosta hankkeet pääsevät nopeammin liikkeelle ja valmiit ratkaisut kantavat pilottivaihetta pidemmälle. Valmiin alustan ansiosta hankkeet onnistuisivat tavoitteissaan, rahoittajat saisivat rahoilleen vastinetta ja mikä tärkeintä, kuntien asukkaat saisivat toimivia ja pitkäkestoisia ratkaisuja käyttöönsä.

Jos asia on sinulle ajankohtainen tai muuten vain kiinnostava, laita viestiä osoitteeseen [email protected] niin jutellaan lisää.

Kategoria
Kulttuuri

Haluatko tietää lisää aiheesta? Jätä tietosi, niin otamme yhteyttä.

Viimeisimmät blogikirjoitukset