ENCE — kohti entistä vaikuttavampaa fanikokemusta

ENCE — kohti entistä vaikuttavampaa fanikokemusta

Ammattilaistemme käsittelyssä ENCEn brändi ja verkkosivut syntyivät uudelleen. Lopputulos on vaikuttava kokonaisuus, joka kuvastaa sitä, mitä ENCE on tänä päivänä.

Bitfactorin ja ENCEn tiiviillä yhteistyöllä syntyi todella vaikuttavat verkkosivut ja brändi-ilme, jotka tuntuvat omalta niin meidän kuin ENCE-fanienkin mielestä. Olemme ylpeitä projektin tuloksista. Olosuhteet yhteistyölle olivat koronatilanteesta johtuen haastavat, mutta se ei hidastanut etenemistä.

Joona Leppänen
Marketing Director, ENCE

Haaste

Suomen johtava e-urheiluorganisaatio ENCE halusi ottaa harppauksia kohti entistäkin parempaa fanikokemusta. Alusta asti oli selvää, että projekti ei rajoitu pelkästään pieniin ulkoasun parannuksiin ja verkkosivuihin, vaan kyseessä on kokonaisvaltaisempi brändiuudistus. Uudistuksen haluttiin viestivän sitä rohkeutta, edelläkävijyyttä, ennakkoluulottomuutta ja vahvaa näkemystä, jota ENCEn pelaajista ja taustajoukoista löytyy. Tavoitteena on tarjota faneille laadukasta, näyttävää ja elämyksellistä sisältöä, joka nostattaa yhteisön ENCE-henkeä entisestään. Brändi-ilmeen ja verkkosivujen uudistaminen on matkan ensimmäinen askel.

Ratkaisu

Aloitimme projektin ottamalla aluksi selvää niin ENCEn kuin heidän faniensakin mieltymyksistä ja toiveista. Perehdyimme syvällisesti fanien tarpeisiin työpajoissa ja haastatteluissa, joista saimme suuntaviivat sille, millä tavalla brändiä ja verkkosivuja olisi syytä uudistaa. ENCEn näkemys värimaailmasta ja tavoitellusta tunnelmasta oli selvä: Blade Runnerin kaltainen dystopia. 

Halusimme luoda elokuvien tyylin pohjalta uudenlaisen, ENCEn näköisen kokonaisuuden, jossa säilyisi yhteys myös alkuperäiseen ilmeeseen. Niinpä ENCEn uuteen värimaailmaan tuotiin lisää sävyjä, kontrasteja ja näyttävyyttä Blade Runner -hengessä. Elokuvien visuaalisissa maisemissa suuressa osassa ovat esimerkiksi erilaiset ilmassa leijuvat elementit, kuten kulkuneuvot ja hologrammit. Niinpä suunnittelimme myös ENCEn nettisivuille kelluvia elementtejä sekä mustan ja tummansinisen vastapainoksi kirkkaita valkoisen, oranssin, sinisen, turkoosin ja keltaisen sävyjä. Ilmeeseen tuotiin kontrastia myös suurikokoisilla fonteilla, jotka terävöittävät ja selkeyttävät kokonaisuutta. Sujuva ja saumattomasti toimiva tekninen toteutus tukee haluttua futuristista tunnelmaa ja käyttökokemusta. 

Myös ENCEn logoa katsottiin uusin silmin. Logosta haluttiin sellainen, jonka ENCE-fanit yhä välittömästi tunnistavat ja kokevat omakseen. Kreikkalaisen mytologian soturihahmo Enkelados haluttiin säilyttää, mutta värejä ja muotoja yksinkertaistettiin. Näin logo toimii paremmin myös pienemmässä koossa.

Uudistukset ovat saaneet erinomaista palautetta faneilta, ja myös media on huomannut muutokset. Käyttäjiltä kerätään jatkuvasti palautetta ja sivustoa kehitetään palautteen pohjalta eteenpäin. ENCEn uskollinen faniyhteisö on ja tulee jatkossakin olemaan kaiken suunnittelun keskipisteessä.

Käy katsomassa uutta sivustoa.

Kuuntele myös podcast-jakso aiheesta.

Haluatko kuulla lisää?

Lasse Lakela
Design Director, Head of Bitfactor Helsinki