UROS – Asiakaslähtöisen suunnittelun aallonharjalle

UROS – Asiakaslähtöisen suunnittelun aallonharjalle

Teknologiayhtiö UROS halusi ymmärtää entistä paremmin omat haasteensa ja mahdollisuutensa asiakaslähtöisessä suunnittelussa. Bitfactor toteutti Urokselle designin valmiustasotutkimuksen, joka auttaa yritystä hyödyntämään designin keinoja entistä paremmin niin palvelujen suunnittelussa kuin myös sisäisten toimintojen kehittämisessä.

Designin valmiustasotutkimus auttaa minua suuntaamaan resurssit oikeisiin kohteisiin. Design-lähtöisen kulttuurin rakentamisessa on olennaista ymmärtää organisaation vahvuudet ja kehityskohteet, jotta kehitystyö lähtee heti alusta oikeaan suuntaan. Olen erittäin tyytyväinen Bitfactorin tekemään selvitykseen.

Kimmo Äijälä
Chief Service Designer, UROS

Haaste

Oulussa perustettu UROS luo moderneja IoT-ratkaisuja, jotka yhdistävät  ihmiset ja laitteet älykkäästi. Yrityksellä on yksi Suomen hienoimmista kasvutarinoista. Siitä on lyhyessä ajassa tullut miljardiyhtiö joka tekee yhteistyötä maailman suurimpien teknologiajättien kanssa.

Yksi Uroksen menestyksen kulmakivistä on vahva halu kehittyä asiakaskeskeisessä ajattelutavassa ja luoda asiakkaille koko ajan parempia palveluja. Ymmärtääkseen vahvuutensa ja kehitysmahdollisuutensa perinpohjaisesti tällä saralla, UROS lähti kartoittamaan tilannettaan Bitfactorin ammattilaisten avulla.

Ratkaisu

Asiantuntijamme toteuttivat Urokselle designin valmiustasotutkimuksen, joka auttaa hahmottamaan designin ja asiakaslähtöisyyden tason läpi koko yrityksen. Kun designin rooli yrityksessä ymmärretään tarkemmin, helpottuu myös toimenpiteiden ja resurssien suuntaaminen kohti entistäkin asiakaslähtöisempää toimintaa. 

Tutkimuksessa Uroksen design-lähtöisyyden tasoa tarkasteltiin kulttuurin, asiakaslähtöisten toimintatapojen ja suunnittelun käytäntöjen kautta. Näistä osa-alueista muodostettu kysymyspatteristo nostaa esiin yrityksen suurimpia käytännön haasteita designlähtöiselle toiminnalle. Lisäksi ammattilaisemme muotoilivat käytännönläheisiä ohjeita, jotka auttavat Urosta pääsemään seuraavalle tasolle ja ottamaan designin yhä vahvemmin osaksi kaikkea toimintaansa.

Asiakas oli erittäin tyytyväinen tutkimukseen, sillä se nosti esiin selkeitä kehityskohteita ja vahvuuksia designlähtöisen suunnittelun saralla. Tutkimuksesta saadun pohjatiedon ja käytännön vinkkien avulla on helppo lähteä kohti seuraavia tavoitteita.

Haluatko kuulla lisää?

Maaret Väisänen
Senior Designer