Tietoa projektista

Savonlinja on bussiyhtiö, jonka toimiala on murroksessa. Alalle on tullut uusia kilpailijoita, jotka ovat haastaneet perinteiset toimijat muun muassa hintasääntelyn päättymisen ja uusien liikkuminen palveluna (Mobility as a Service, MaaS) -mallien myötä. Tavoitteena oli rakentaa kattava palvelupaketti, jonka auttaa Savonlinjaa pienentämään kustannuksia ja vastaamaan asiakkaiden uusiin vaatimuksiin.

Design-, analytiikka- ja teknologiaosaamista yhdistämällä kehitimme Linjalla-palvelun, joka sisältää sekä kuljettajan että matkustajan mobiilisovellukset. Projektin myötä myös Savonlinjan verkkokauppa uudistettiin. Lopputuloksena syntyi yhtenäinen palvelukokonaisuus, joka vastaa matkustajien, kuljettajien ja yritysjohdon muuttuviin tarpeisiin.

Lataa sovellus
Tietoa projektista

Vastuualueemme

Analytiikka
Konseptointi
Palvelumuotoilu
UX-design
Ohjelmistokehitys
Graafinen suunnittelu

"Vanhat järjestelmät ja työskentelytavat olivat kalliita, ja toimintahäiriöt veivät liikaa työaikaa. Uusilla palveluilla pystyimme houkuttelemaan uusia asiakkaita erittäin kilpaillulla alalla. Matkustajat arvostavat laatua, joustavuutta ja erinomaista asiakaskokemusta. Myös työntekijämme arvostavat sovellusta, joka helpottaa ja tehostaa heidän päivittäistä työtään."

Kai Honkanen
CEO, Savonlinja

Työskentelytapamme

Kyselytutkimusten, haastattelujen ja havaintojen perusteella arvioimme liiketoiminnan nykytilan sekä rakensimme palvelupolun. Tiedonkeruun ja tutkimusten avulla tunnistimme Savonlinjan työntekijöiden ja asiakkaiden ongelmat. Kehitimme nopeita toiminnallisia prototyyppejä, joilla pystyimme testaamaan palveluja ja esittelemään niitä sidosryhmille ja mahdollisille käyttäjille. Onnistumisen kannalta oli keskeistä jatkuva yhteydenpito asiakkaan kanssa koko projektin ajan. Perusteellisen pohjatyömme ja yhteistyön ansiosta ensimmäinen versio pystyttiin julkaisemaan jo muutaman kuukauden kuluttua. Siihen kuului kaksi mobiilisovellusta, verkkokauppa hinnoittelutyökaluineen, valvojan verkkopalvelu päivittäisten toimintojen seuraamiseen sekä liiketoiminnan analyysikokonaisuus.

Työskentelytapamme

Matkustajat

Sovelluksen avulla matkustajat voivat ostaa paikallis- ja kaukoliikenteen bussilippuja ja varata paikan. Henkilökohtainen asiakastili nopeuttaa lipun ostamista, ja matkustajat saavat myös alennuksia. Sovellus näyttää lähimmät bussipysäkit ja bussin sijainnin kartalla sekä matkustusajan määränpäähän. Uudesta verkkokaupasta saa lippuja monen eri kanavan kautta.

Matkustajat
Kuljettajat

Kuljettajat

Kolme käsin ylläpidettävää järjestelmää ja paperiset listat vaihtuivat yhteen sovellukseen. Tämä säästää aikaa, pitää kuljettajat ajan tasalla ja helpottaa reittien suunnittelua. Lippuja ei tarvitse erikseen tarkastaa, koska matkustaja pääsee bussiin kertomalla nimensä. Valvojat voivat seurata sovelluksen avulla reaaliajassa esimerkiksi polttoaineen kulutusta ja ajokilometrejä.

Yrityksen johto

Päivittäisiä toimintoja koskeva data siirtyy yrityksen hallintanäkymään ilman viivettä. Verkkotyökalu tehostaa päätöksentekoa näyttämällä muun muassa tulot ja kustannukset reaaliajassa. Päivittäisestä ja tulevasta liiketoiminnasta saa entistä kattavamman kuvan, kun data kerätään yhteen paikkaan.

Yrityksen johto
Valvojat

Valvojat

Kuljettajien on nyt helpompi seurata tulevia reittejä ja matkustajavirtoja. Verkkotyökalu vähentää merkittävästi valvojien manuaalista työtä, kun kynä ja paperi vaihtuvat verkkopalveluun. Kuljettajan sovellus, verkkokaupasta saatava data ja valvojan järjestelmä ovat vuorovaikutuksessa ja saavat työn sujumaan saumattomasti.

Katso lisää projekteja:

Oura

Kehitimme yhteistyössä asiakkaan kanssa Android- ja iOS-sovelluksen Oura-hyvinvointisormukselle – keksinnölle, joka herättää kiinnostusta ympäri maailmaa.

Katso projekti