Tietoa projektista

Kilpailu tavara- ja matkustajaliikenteessä on kovaa ja pärjätäkseen kilpailussa palveluntarjoajien on kyettävä tunnistamaan asiakkaiden tarpeet yhä nopeammin ja paremmin – automaattisesti ja ennakoivasti. Esimerkiksi ostamisen helppous ja personoitu asiakaskokemus ovat keskeisiä kilpailutekijöitä jo nyt, ja niiden merkitys vain kasvaa tulevaisuudessa. VR kehittää tuotteitaan, hinnoitteluaan ja kanta-asiakasohjelmaansa datan perusteella.


Asiakaskokemuksen parantamisen lisäksi reaaliaikaista ja tarkempaa tietoa tarvittiin myös johtamiseen ja toiminnan ohjaamiseen. Jotta päätöksiä pystytään tekemään riittävällä nopeudella ja tietoon pohjautuen, on datan virrattava viiveettä ja saumattomasti eri lähteistä. Näin mahdollistetaan esimerkiksi kaluston käytön optimointi entistä tarkemman asiakasryhmäkohtaisen ennusteen pohjalta. Lisäksi VR halusi kasvattaa lisäpalveluiden myyntiä kohdentamalla oikeita tuotteita oikeille asiakkaille ja arvioimalla oston todennäköisyyttä datan perusteella.

Tietoa projektista

Vastuualueemme

Analytiikka
Ohjelmistokehitys

"Bitfactor auttoi meitä valjastamaan datamme hyötykäyttöön. Käytännössä tämä tarkoittaa asiakkaille muun muassa personoidumpaa asiakaskokemusta ja ostoprosessia sekä liiketoiminnalle optimoidumpaa operointia ja syvempää liiketoiminnan ymmärtämistä. Yhteistyö Bitfactorin ammattilaisten kanssa on sujunut loistavasti. Projektitiimin työskentely samoissa tiloissa on ollut meidän ja projektin etenemisen kannalta loistava ratkaisu."

Annika Nordbo
VR-Yhtymän data-analytiikan vetäjä

Ratkaisu

Ratkaisu sisälsi perinteisen business intelligence -järjestelmän sekä alustan digitaalisten palveluiden analytiikkaan ja API-kehitykseen. Näin mahdollistettiin myös tiedon hyödyntäminen paremmin markkinoinnin automaatiossa sekä VR:n web- ja mobiilisovellusten käyttökokemuksen personointi. Järjestelmässä hyödynnetään AWS-pilvipalvelua ja Snowflake-tietovarastoa. Snowflake on uudenlainen pilvipohjainen tiedon varastointipalvelu, jossa yhdistyvät data lake ja data warehouse -ratkaisut. VR:lle suunnitellulla ja toteutetulla kokonaisuudella ratkaistiin datan rikastamisen haasteet yhdessä Suomen suurimmista verkkokaupoista.

Ratkaisu

Pilvialustan valinta ja arkkitehtuurin suunnittelu

Projektin ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin VR:n vaatimukset, käyttötapaukset ja lähtötilanne pilvialustan käytölle. Toteutimme kattavan vertailun Azure- ja AWS-pilvalustustoista sisältäen nykytilanteen arvioinnin sekä alustavat arkkitehtuurisuunnitelmat ja kustannuslaskelmat. Selvityksen perusteella VR valitsi alustaksi AWS:n.

Tietovarastoon kootaan dataa eri järjestelmistä mukaan lukien esimerkiksi verkkokauppa, VR Mobiili, junien kulkutiedot ja konduktöörien sovellus. Tieto virtaa eri lähteistä täysin automatisoidun Apache Nifiin pohjautuvan koneiston kautta. Järjestelmä on rakennettu sietämään vikoja ja skaalautumaan myös suurten datamäärien käsittelyyn.

Pilvialustan valinta ja arkkitehtuurin suunnittelu
Edistyneet analytiikkatyökalut

Edistyneet analytiikkatyökalut

Projektin toimitukseen sisältyivät edistyneet analytiikkatyökalut, joiden avulla VR:n data scientistien työstä tehtiin miellyttävää ja tehokasta. Ratkaisussa hyödynnetään AWS-pilven kyvykkyyksiä ja mahdollistetaan riittävä kapasiteetti myös raskaisiin analytiikka-ajoihin.

VR käyttää Microsoft PowerBI -työkalua sisäiseen raportointiin ja liiketoiminnan seurantaan. Projektissa toteutettiin lähes reaaliaikainen datavirta suoraan lähteestä raporttiin. Tämä mahdollistaa ajantasaisen tiedon hyödyntämisen päivittäisiin liiketoimintapäätöksiin.

Katso lisää projekteja:

OP

Asiantuntijoidemme kädenjälki näkyy OPn kuluttaja-, yritys- ja toimihenkilöpuolen digitaalisissa palveluissa aina teknisen ytimen toiminnallisuuksista visuaalisen ilmeen yksityiskohtiin ja käyttöliittymän kieliasuun asti. Yhdessä OPn kanssa kehitämme helppokäyttöisiä, älykkäitä, turvallisia ja toimivia palveluita.

Katso projekti