meejo-hero

Meejo – kaikki samaan kyytiin

Meejo raivaa uraa koko liikennealaa mullistavalle ajattelulle. Kun kilpailijat yhdistävät voimansa, matkustajat saavat entistä parempaa palvelua.

Kaukoliikenteessä

9

eri sovellusta

route
location

Paikallisliikenteessä

6

eri sovellusta

Lähtökohta

Kilpailu joukkoliikenteessä ruuhkautuu jatkuvasti. Asiakkaat osaavat vaatia yhä parempaa ja sujuvampaa palvelua ja hyppäävät nopeasti kilpailijan kyytiin, jos meno ei miellytä. Toisaalta matkustajilla on niin runsaasti valinnanvaraa, että on vaikea tietää, mitä sovellusta tai palvelua milloinkin käyttää. Kiristyneen kilpailun paineessa alan toimijoiden on pohdittava, mikä muu voisi olla kannattavaa bisnestä kuin pelkkä perinteinen matkalippujen myynti.

Vuonna 2017 linja-autoyhtiö Savonlinja suunnitteli ja toteutti yhdessä Bitfactorin kanssa Linjalla-kokonaisuuden, joka palvelee niin yrityksen johtoa, työntekijöitä kuin ennen muuta asiakkaitakin. Savonlinjalla ryhdyttiin pohtimaan, voisiko samaa ratkaisua ajaa käyttöön laajemminkin. Samalla istutettiin ajatuksen siemen, joka itäessään saattaa muuttaa koko liikennöintialaa.

Strategia

Savonlinja lähti rohkeasti miettimään, miten rajoja rikkomalla liikennöintialan liiketoiminnalle löytyisi uusia suuntia. Pienessä maassa moneen osaan pirstaloitunut kenttä vaikeuttaa kaikkien alan toimijoiden pärjäämistä. Tämän lisäksi asiakkaiden näkökulmasta on järjetöntä joutua käyttämään kymmeniä eri sovelluksia ja palveluita, jotta he pääsisivät kätevästi kulkemaan paikasta toiseen.

Syntyi idea: mitäpä jos kilpailijat nousisivatkin kaikki samaan kyytiin sen sijaan, että yrittäisivät kukin vuorollaan kiilata kärkeen? Bitfactorin kehittämä Linjalla-palvelukokonaisuus toimi hyvänä kiihdytyskaistana uudentyyppiselle ratkaisulle. Savonlinja polkaisi käyntiin muutoksen, jolla on mahdollisuus muuttaa koko alaa.

strategia
toteutus

Toteutus

Näin sai alkunsa Meejo, Suomen ensimmäinen liikennöintialan toimijoiden yhteinen alusta. Meejo tarjoaa valmiin alustan lippujen myyntiin ja markkinointiin, työkalut reittien hallintaan, automaattisen raportoinnin eri sidosryhmien tarpeisiin sekä eri toimijoiden jaetun ylläpito- ja kehitysvastuun.

Mainostoimisto Avidly loi Meejolle raikkaan brändi-ilmeen. Bitfactor suunnitteli ja toteutti Meejoon kuuluvat matkustajan ja kuljettajan mobiilisovellukset sekä Meejo.fi-verkkokaupan. Palvelun avulla matkustajat voivat etsiä ja varata matkoja sekä kauko- että paikallisliikenteessä matkustusvälineestä riippumatta.

app-store google-play

Matkalainen voi Meejossa vaikkapa ostaa paikallisliikenteeseen lipun kotiovelta linja-autoasemalle ja kaukomatkalipun toiselle paikkakunnalle. Lisäksi palvelun kautta voi tilata esimerkiksi konserttiliput ja matkan konsertin tapahtumapaikalle tai matkaviihteeksi äänikirjan. Kanta-asiakkaita eli meejolaisia palkitaan erilaisilla eduilla ja matkamukavuutta lisäävillä palveluilla. Meejon mahdollisuudet ovat rajattomat: tulevaisuudessa asiakas voisi varata käyttöönsä vaikkapa sähköpotkulaudan tai citypyörän, tilata taksikyydin, ostaa laivalipun tai vaikka poroajelun.

Palveluun kuuluu liikennöitsijälle suunniteltu raportointipalvelu, jonka avulla yritykset voivat seurata, miten asiakkaat heidän palveluitaan käyttävät. Raportit helpottavat muun muassa reittien suunnittelua sekä matkalippujen hinnoittelua. Kuljettajien työtä helpottaa sovellus, jonka ansiosta matkalippuja ei tarvitse tarkistaa erikseen. Sovellus pitää lisäksi kuljettajat ajan tasalla ja auttaa työvuorojen suunnittelussa.

meejo-sovelluskuva-matkustaja
Matkustajan sovellus
meejo-sovelluskuva-kuljettaja
Kuljettajan sovellus
moottoritie

Tulokset

Meejo julkaistiin joulukuussa 2019. Jo kahden kuukauden jälkeen tulokset ovat lupaavia. Sovelluksen myynti ja kanta-asiakkaiden määrä ovat kasvaneet. Palvelu kattaa lähes kaikki kaukoliikenteen vuorot sekä paikallisliikennettä ympäri Suomen. Lukuja verrataan alkuperäisen Linjalla-palvelun vastaavan ajankohdan lukuihin.

route

kaukovuorojen

Kattavuus Suomessa

route

ostojen määrä

sovelluksessa

route

uusia asiakkaita

sovelluksessa

route

Lanseerauskampanjan seurauksena

uusia kanta-asiakkaita kuukaudessa

Tulevaisuus

Osana MaaS- eli Mobility as a service -kentän tutkimusta Bitfactorin palvelumuotoilijat haastattelivat sekä asiakkaita että muita sidosryhmiä – muun muassa viranomaistahoja, hankkeiden edustajia, kaupunkien edustajia, tutkimuskeskuksia, rahoittajia, ELY-keskusta sekä SITRAn edustajia. Tutkimuksessa nousi ilmi, että Meejo voisi siloittaa hankemaailman pahimpia töyssyjä.

Suurissa alueellisissa liikennealan hankkeissa on yleensä varsin vähän aikaa muotoilla ja toteuttaa toimivia palveluita, jotka jäisivät pilottivaiheen jälkeenkin käyttöön. Meejon päälle hankkeet voivat lähteä rakentamaan palveluita sen sijaan että kaikki pohjatyö pitäisi tehdä alusta alkaen uudelleen. Tämän ansiosta hankkeet pääsevät kiihdyttämään nollasta sataan paljon nopeammin.

Valmiilta alustalta ponnistaen hankkeet pääsevät nopeammin liikkeelle ja valmiit ratkaisut kantavat pilottivaihetta pidemmälle. Hankkeet onnistuvat paremmin tavoitteissaan, rahoittajat saavat rahoilleen vastinetta ja mikä tärkeintä, kuntien asukkaat saavat toimivia ja pitkäkestoisia ratkaisuja käyttöönsä.

Markkinoilla ei ole toista ratkaisua, josta voi ostaa useita erityylisiä matkalippuja yhdestä sovelluksesta. Haluamme tehdä matkustamisen mahdollisimman mukavaksi ja vaivattomaksi asiakkaalle.

Kai Honkanen, CEO Savonlinja

Meejon avulla Savonlinja voi yhdessä kumppaniensa kanssa tarjota suomalaisille entistä monipuolisempia ja laadukkaampia liikkumisen palveluita niin maakunnissa kuin pääkaupunkiseudulla. Meejon tulevaisuuden visiona onkin kasvaa koko Suomen johtavaksi uuden ajan lippupalveluksi.