Antti Pelkonen
19.12.2018 · Antti Pelkonen

Tarinoita Bitfactorin alkuhämäristä

Kertomus siitä, mistä kaikki alkoi ja mitä tapahtui matkan varrella.

Bitfactorin 5-vuotispäivä on käsillä, ja se on saanut meidät miettimään niin yrityksen menneitä kuin tuleviakin vuosia. Paljon on tapahtunut sitten vuoden 2013, kun kolmen hengen porukka sai idean omasta yrityksestä.

Kasvun myötä kuulen ajoittain niin bitfactorilaisten kuin asiakkaidenkin puolelta kysymyksiä Bitfactorin historiasta, esimerkiksi alkutaipaleestamme ja yrityksen nimen synnystä. Matkamme muutaman ihmisen firmasta yli 150 hengen työyhteisöksi tuntuu herättävän kiinnostusta, joten ajattelin avata hieman, miten kaikki sai alkunsa.

 

Ajatus herää

Ajatus Bitfactorista alkoi itää jo yli vuosi ennen yrityksen perustamista. Ohjelmistoalalla elettiin vaikeaa aikaa. Työttömyyden myötä pohdimme Kimmo Heikkilän ja Janne Tuomikosken kanssa enemmän tai vähemmän vakavasti otettavia liiketoimintaideoita, aina tanskalaisen keittiömerkin edustamisesta merkkivaatteiden brändimyymälään asti. Jälkikäteen ajateltuna suunnitelmat eivät ehkä olleet aivan loppuun asti mietittyjä. Ne kumpusivat epätoivoisesta tilanteesta, jossa kaikki oman alan töitä etäisestikin muistuttavat hommat olivat kiven alla.

Ratkaiseva alkusysäys oman firman perustamiseen syntyi, kun kysyin entiseltä esimieheltäni suositusta haussa olleeseen Technology Managerin paikkaan. Hän lupasi suositella minua, mutta heitti kuitenkin ilmaan kysymyksen: Onko tämä sitä, mitä todella haluat tehdä? Hän nimittäin etsi kumppaniyritystä pitkäkestoiseen projektiin. Ajatus yrityksen perustamisesta alkoi kehittyä tästä keskustelusta.


 

Rohkeasti vastavirtaan

Viitisen vuotta sitten oululaiset ohjelmistoalan yritykset olivat vaikeuksissa. Ne irtisanoivat ja lomauttivat työntekijöitä raskaalla kädellä. Uuden ohjelmistoyrityksen perustaminen tässä tilanteessa tuntui äkkiseltään hullulta ajatukselta. Toisaalta kokeneita työntekijöitä oli paljon vapaana, ja halusimme päästä jälleen tekemään alan töitä. Riskeistä huolimatta tulimme yhä uudestaan siihen tulokseen, että tällä alalla olemme hyviä ja tätä haluamme tehdä jatkossakin – omalla tavallamme. Ennen kaikkea halusimme mukaan alan parhaita ammattilaisia, jotka ovat valmiita antamaan työhön täyden panostuksensa.

Päätimme esitellä yritysidean muutamalle potentiaaliselle työntekijälle. Kiinnostusta heidän puoleltaan tuntui olevan, joten sovimme entisen esimieheni kanssa, että jos kauppa syntyy, perustamme yrityksen ja nämä ihmiset tulevat heille töihin. Yksi kerrallaan palaset loksahtivat kohdalleen ja Espotelista tuli Bitfactorin ensimmäinen asiakas. Espotelin projektista kehittyi yli puoleksitoista vuodeksi selkäranka, joka tuki kasvuamme.

 

Alkuaikojen porukkaa

 

Ajoituksemme osoittautui loistavaksi. Saimme rekrytoitua kokeneita asiantuntijoita, sillä juuri mikään muu alan yritys ei palkannut ihmisiä ja hyvä maineemme alkoi kiiriä. Myös asiakkailta tuli yhä enemmän yhteydenottoja. Pystyimme kasvamaan tekemällä päinvastoin kuin muut: menemällä täydellä teholla eteenpäin pahimman taantuman aikaan.

Saimme nopeasti kehitettyä Bitfactorille teknologiatiimin, jolla on ammattitaitoa haasteeseen kuin haasteeseen. Halusimme kuitenkin kasvaa entistä monipuolisempaan suuntaan. Niinpä tiimiin liittyi hieman myöhemmin myös digitaalisen designin sekä analytiikan ja liiketoiminnan kehittämisen ammattilaisia.


 

Mikä nimeksi?

Ensimmäistä tarjousta tehdessämme yrityksellä ei ollut vielä nimeä. Aluksi työnimenä oli Kimmon keksimä “BITTITEHDAS”, mutta virallisen perustaminen tultua ajankohtaiseksi täytyi meidän kehitellä lopullinen nimi. Eräänä marraskuisena päivänä pidimme muutaman tunnin kestoisen konferenssipuhelun, jonka aikana pallottelimme mitä erilaisempia vaihtoehtoja. Suurin osa hyvistä nimiehdotuksista kaatui siihen, että domain oli jo varattu tai lähes vastaavan niminen yritys oli jo olemassa. Lopulta nimi Bitfactor kuitenkin heitettiin ilmaan. Pienenä yksityiskohtana mainittakoon, että perustamispapereista löytyy vielä vaihtoehtoinen nimiehdotus. Mikäli Bitfactor ei olisi jostain syystä kelvannut, olisimme nyt töissä yrityksessä nimeltä Velocity.

Bitfactor-nimen kirjoitusasu on vaihdellut useamman kerran yrityksen historian aikana. Alkuperäiset rekisteröintipaperit on lähetetty CamelCase-kirjoitusasussa eli BitFactor isolla F-kirjaimella. Tämä oli harmaan, koodausaikoja haikailevan toimitusjohtajan liiemmin miettimättä tekemä päätös. Koska nimi virallisissa dokumenteissa on näin, on kirjoitusasu vieläkin nähtävissä joissakin paikoissa.

Dynaaminen myynti- ja markkinointijohtajamme Kimmo sen sijaan kirjoitti nimen “BITTITEHDAS” isoilla kirjaimilla. Nämä kaksi kirjoitustapaa vaihtelivat noin ensimmäisen vuoden, kunnes kompromissina Bitfactor päätettiin kirjoittaa isolla alkukirjaimella ilman isoa F-kirjainta. Ehkä jonain päivänä keksimme vielä muuttaa kirjoitusasun bITfACTORiksi tai joksikin muuksi yhtä originaaliksi.

 

Toimistosta toiseen

Bitfactorilla on ollut historiansa aikana Oulussa viisi eri toimistoa. Aivan alkuperäinen toimisto sijaitsi kotonani työhuoneessa. Olin työttömänä ollessani pyörinyt Oulun Yritystakomolla inspiraatiota hakemassa. Meille tarjottiin sieltä ikkunatonta neuvotteluhuoneen puolikasta, jonka tietenkin otimme vastaan. Muutama kuukausi puolikkaassa huoneessa riitti, ja ensimmäinen varsinainen vuokrasopimus tehtiin Elektroniikkatie 3:n start-up-käytävälle.

Kolmosessa meillä oli kaksi huonetta, kahdeksan työpistettä ja Haaparannan Ikeasta haettu astiasto. Helpoin sisäänkäynti toimistolle kulki pitkin paloportaita, joiden läpinäkyvyys taisi jättää korkean paikan kammosta kärsiviin ikuisen muiston. Tässä toimistossa oli myös ensimmäinen logoseinä, johon Jannen johdolla maalattiin firman logo käsivaralla teippiä apuna käyttäen.

 

 

Brändiseinä 2.0 löytyi sitten neljännestä toimistostamme Elektroniikkatien SmartHousen ullakolta. Sitä varten Janne ja CTO:mme Mikko Levonmaa hakivat peräkärryllisen lautoja, jotka maalattiin punaisiksi. Kovin homma urakassa oli viisimetristen lautojen kantaminen viidenteen kerrokseen. Tarkkasilmäisimmät voivat vieläkin löytää SmartHousen porraskäytävästä punaisia viiruja. Lautaseinän kaveriksi halutiin vielä Bitfactorin logo, joka tilattiin isoina irtokirjaimina puusepältä. Säästösyistä ne tilattiin maalaamattomina. Virhe. Maalaamisessa ja hiomisessa oli järkyttävän iso homma, mutta hieno logosta kuitenkin tuli. Ainoastaan yksi kirjain jäi hieman eri sävyiseksi.

 

 

SmartHousen toimistolla työskenteli enimmillään toistakymmentä henkilöä, mutta alle vuosi muuton jälkeen alkoi sekin tila käydä ahtaaksi. Nykyisiin tiloihimme tien toiseen päähän muutimme toukokuussa 2016, ja ne ovat toimineet tukikohtanamme siitä lähtien.

Halu kasvaa ja kehittyä edelleen oli suuri, joten ajatus oman toimiston perustamisesta myös Helsinkiin oli pyörinyt mielessämme jo jonkin aikaa. Sopivan vetäjän ja toimitilan löydyttyä Helsingin myynti ja rekrytointi saatiinkin hyvään vauhtiin. Nyt Helsingin toimistollamme työskentelee jo yli 40 ihmistä ja luku kasvaa koko ajan. Myös Bitfactorin kulttuuri ja ilmapiiri välittyy Helsingin porukassa hienosti omine pienine vivahteineen.

Bitfactorilla työskentelee nyt yli 150 eri alojen ammattilaista. Olemme tehneet hienoja projekteja esimerkiksi VR:n, Volvon ja Savonlinjan kanssa ja saaneet vetoapua kasvuun myös Virian investoinnin kautta. Toivottavasti tulevatkin vuodet tuovat vähintään yhtä hienoja käänteitä tullessaan.

Kategoria
Kulttuuri

Viimeisimmät blogikirjoitukset